Není nutné vždy používat cookies při měření návštěvnosti

Není nutné vždy používat cookies při měření návštěvnosti
02 Kvě

2. 5. 2016

Od zavedení tvz. sušenkového zákona podle směrnice Evropské unie existuje povinnost upozorňovat na ukládání cookies v prohlížeči. Jistě jste to zaznamenali. Více informací o sušenkovém zákoně jsou např. v článku na Živě.

Často se cookies používají pouze na měření návštěvnosti webu pro webovou analytiku. Oblíbená je pro tento účel služba Google Analytics.

Bez cookies je možné identifikovat procházení návštěvníka webem pomocí jiných informací poskytovaných prohlížečem. To sice nemusí být vždy tak přesné jako pomocí cookies, ale může to být v hodně případech dostačující. Proto je možné vytvořit řešení pro měření návštěvnosti bez cookies, uvedu některá z nich:

Piwik - open source aplikace na analýzu návštěvnosti

Piwik je aplikace zdarma v PHP, kterou je možné si nainstalovat a zaznaménávat návštěvnost i bez použití cookies. Funkčně se zdá jako plnohodnotná náhrada za Google Analytics. Více informací a demo je na Piwik.org.

Výhody

  • informace o návštěvnosti vašeho webu neodcházejí do Google, máte vše pod kontrolou
  • můžete sledovat IP adresy návštěvníků
  • umožnuje import návštěvnosti ze serverových logů
  • je možné vytvořit si vlastní pluginy s funkcemi

Nevýhody

  • pro web s několika tisíci zobrazeními a výše za den mohou být už spojené náklady na provoz a uchovávání dat
  • pro geolokaci návštevníka podle IP adres může být dobrá aktualizovaná placená databáze umístění IP adres od společnosti MaxMind, ale osobně si vystačím s free verzí  - návod na instalaci je v Piwiku

Google Analytics bez cookies

Pokud je mi známo,  přes běžné rozhraní Google Analytics není možné použít bez cookies. Chcete-li z nějakého důvodu přesto zůstat věrni službě Google Analytics, je možné s pomocí vývojáře vytvořit řešení na odesílání dat bez cookies a dokonce i bez JavaScriptu přes Analytics Measurement Protocol.